donderdag 12 december 2019

Van het één....

Van het één.....

Soms begint een grote klus met een klein klusje. Ik wilde bijvoorbeeld een afzuigkap in de keuken. 


Dat was zo’n dingetje waarvan we dachten toen we vier jaar geleden hierheen verhuisden: dat komt wel een keer. Maar dat werd maar steeds uitgesteld.
En er kwamen steeds meer wensen bij. Een kookplaat. Ik kook nog steeds op een antiek camping-kookplaatje met twee pitjes. En eerlijk is eerlijk, er mankeert niks aan. Ik ben handig geworden in het wisselen met pannen, in de winter gebruik ik de kachel voornamelijk om op te koken en dat lukt prima.
Het is tenslotte ook een ‘wens’ en geen ‘eis’. Zo ook een vaatwasser. Het lukt prima hoor, met het handje afwassen, we zijn ook maar met zijn tweetjes. Maar het zou wel lekker zijn natuurlijk.

De keuken staat vol met losse troep, ik heb ook weinig kastruimte.
‘Als we nou eens beginnen met een grote kast, waar al die losse rommel in kan staan’.....zo begon het eigenlijk.

Dus zo gezegd, zo gedaan. Er kwam een Hongaarse timmerman kijken, kosten werden berekend, maar we vonden het toch wel een pittig bedrag.
‘Ik ga het zelf wel proberen’, zei Janos. 
Nou ja, wie het niet probeert......
Toen begon het denk-, teken- en rekenwerk. Janos zag scheel van het denken.
Want het is geen kattenpis, hout is best behoorlijk aan de prijs en als je het verklooid .......ach ja, dan hebben we gewoon hele dure aanmaakhoutjes voor de kachel.

Wij naar de timmerman die ooit bij ons deuren geplaatst had, naar volledige tevredenheid.
Hij had het hout dat we wilden, we hebben een uur staan kijken en rekenen en we kwamen op een behoorlijke vracht hout uit.

‘Volgende week kom ik het wel brengen’, beloofde hij.
Het grote wachten was begonnen. Want hé, we zijn in Hongarije he.
Na tweeënhalve week wachten, bellen, berichtjes sturen, langsgaan, we kregen geen contact en we hoorden niets meer.
....zucht......

Op naar de bouwmarkt. En kijk, zondag besteld, maandag vrachtwagentje voor de deur.
Conclusie: grote bedrijven houden zich wel aan hun afspraken, maar de doorsnee Hongaar.....daar kun je niks mee aanhalen. En ik kan jullie vertellen....het went NOOIT!



Wordt vervolgd...

1 opmerking: