dinsdag 22 januari 2019

Van narcissen en boerenkool.



In de winkels hier in Hongarije hebben de kachels en de kerstspullen plaatsgemaakt voor de tuinmeubels en de zaden.




En het geeft me een heerlijk gevoel. Het voorjaar is in aantocht. 
De grote stellingen met zaden lachen me tegemoet. In Nederland keek ik er nooit naar en ik heb ook geen idee of dat daar ook zo is. Maar daar had ik zo’n doorsnee tuin maat postzegel, dus vond ik er niks aan. Hier kun je tenminste uit de voeten met bomen, struiken én een moestuin!

Ik begin er maar  eens mee om twee potjes narcisjes mee te nemen om het voorjaar al een beetje in huis te halen. En vanochtend piepte er zowaar al een geel narcissenhoofdje uit de groene sprietjes. Ze lacht me toe. Ik word er blij van.
Evenals de zaadjes die ik gekocht heb. In mijn hoofd ben ik de moestuin al aan het indelen. Vergeten zijn mijn boze buien en frustraties van de vorige jaren toen ik afwisselend luizen, slakken, mollen en woelmuizen in mijn moestuin had.
De radijs die niks deed vanwege de te grote hitte. Ze waren niet te eten, taai gewoonen daarna ook nog  de slakken in mijn boerenkool. De woelmuizen die alles vernielden. Verwoest was mijn arbeid, het onkruid wieden, het gesleep met gieters water. Stampvoetend stond ik in mijn tuin te jammeren en hele lelijke woorden in het Nederlands én het Hongaars. 
Noooooit meer, riep ik toen. Maar nu het zonnetje zo zijn best doet en ik in mijn achterhoofd het stemmetje hoor zeggen dat het hier in februari al prachtig voorjaarsweer kan zijn, bezwijk ik toch weer voor de zaden.  En dit jaar hebben we zelfs boerenkoolzaden gewoon in de winkel in Hongarije! Die liet ik eerder altijd vanuit Nederland opsturen.
Ik kan bijna niet wachten......jippie, we gaan weer zaaien!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten