zondag 12 januari 2014

Druk!

Wat dóe je daar de hele dag dan?
 Dat wordt regelmatig aan mij gevraagd. 
Met name door mensen die hier nog nooit geweest zijn. Ik kan me voorstellen dat, als je in het drukke Nederland woont en je volop in het leven staat van werk, gezin en sociale contacten die onderhouden moeten worden, je je afvraagt of je op het platteland in Hongarije niet dood gaat van verveling.
Als ik mijn leven van nu vergelijk met dat van zo'n tien jaar geleden......tja, dan klinkt het misschien ook wel heel saai.

Maar ons vervélen, nee, dat doen wij nooit.

De dag begint hier vroeg. Ik sta om vijf uur op, maar vaker nog om vier uur. 
Alles duurt hier veel langer, omdat je veel minder apparaten hebt. 
Koffie zetten, doe ik op de ouderwetse manier, ik ga hout halen om de kachel op te stoken, dat duurt soms eventjes voordat ie lekker brandt. Das wel heel wat anders dan even aan de thermostaat van je verwarming draaien.
De honden gaan even voor een eerste plasronde, daarna slapen ze lekker verder en kruipen we gezellig samen op de bank, tv aan, ipad erbij, dat dan weer wel, we zijn niet helemáál middeleeuws natuurlijk.
Dan geniet ik lekker van de rust.

Om zeven uur, als de hele koffiepot leeg is, ga ik de kippen voeren en naar buiten laten, de waterbakken schoonmaken en vullen, de schapen voeren, broodjes halen in het winkeltje aan de overkant en poep ruimen in de tuin. Tweede rondje voor de honden. Dan krijgen die ook eten en dan ga ik de tafel dekken en eten jan en ik samen lekker op ons gemakje een broodje.

Dit gaat allemaal in een heel traag, echt origineel Hongaars tempo. Want het tempo ligt hier aanzienlijk lager. Niemand heeft haast, niemand maakt zich druk.

En dan krijg je het gewone, dagelijkse gedoe. Opruimen, schoonmaken, wassen. Jan doet de buitenklusjes en tot een uur of twee zijn we daarmee bezig. De middagen zijn vrij relaxed, we bakken wat in de houtoven, ik kook ook op de houtoven, zoals gezegd, alles kost veel meer tijd en de dagen vliegen voorbij.
Bovendien doen we hier hele andere dingen. Zo kochten we het afgelopen weekend twee wild zwijnen, daar zijn we twee dagen mee bezig geweest om die te slachten en in de vriezer te krijgen.






 De dag erna heb ik reuzel gemaakt. Dat wordt hier heel veel gebruikt, in plaats van boter en margarine. 




En we hebben een gehaktmolen en een worstenmachine gekocht en druk geweest met rookworst en braadworst maken.




Ook de boerenkool komt uit de tuin, niet een zakje uit de supermarkt, gewassen en gesneden, klaar voor gebruik, maar gewoon grote groene stronken, die gestroopt moeten worden en dan gesneden en gewassen.





Snappen jullie het een beetje? We zijn eigenlijk druk met niks, maar het is allemaal leuk en we genieten volop.
Een beetje net als vroeger, maar dan met een ipad en internet erbij. Hoe heerlijk is dat!

11 opmerkingen:

  1. Ik snap het helemaal! Leuk verhaal en mooie foto's, leuk met deze filter erop. Ik ben meestal ook op tijd maar niet zo vroeg als jij.....maar ik heb geen schapen en kippen, dat scheelt.
    En sommige mensen zullen het nooit begrijpen....kan jou wat schelen! Katinka

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammergenoeg verkopen ze hier geen boerenkool.
    Ik ga het dit jaar ook zelf planten.
    Wauw, jullie slachten ook zelf en maken lekkere worsten!
    Ha ha, op het pad achter ons huis zie ik net mensen verhuizen.
    Niet met een verhuisauto, maar met paarden en wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals je ooit schreef. Ik wil boerin worden en een boerderijtje. Die droom is in vervulling gegaan. Wij zijn ook graag in H . Ik begrijp je helemaal, wel druk maar niet op de manier hier. Lekker rustig aan. Geen stress. Vroeg opstaan moet ik niet ,we hebben geen dieren. Zo gauw we in H zijn komen we weer eens jullie beestenboel bewonderen. Oké.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig jij bent echt op je plaats geniet er maar van groetjes Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Boerinnetje
    Was een blog over emigreren aan het zoeken en kwam toen ook op jouw blog terecht. Het is leuk om te lezen hoe jullie leven in Hongarije en hoe jullie dagelijks leven daar is.Zou ik ook graag willen maar ja, waar moet ik mn rekeningen van betalen, dat weet ik nog niet.
    Wat ik mij afvraag, leven jullie van de opbrengst van de dieren die je houdt? Dan zou ik dat ook kunnen doen namelijk. Ik lees nergens dat jullie een (gewone) baan hebben en voor AOW of ouderdomsgepensioneerd, daar zijn jullie nog te jong voor als ik de fotos van jullie zie.
    Ik zou ook wel zelfvoorzienend willen leven maar je moet toch ook je electra, telefoon auto en (ziektekosten)verzekering en dingen die je niet zelf kunt kweken, kunnen betalen. Kan me voorstellen dat een spaarpot een tijdje meegaat vooral in een goedkoop land. Ik vraag me steeds af waar die mensen van leven die in het buitenland zijn gaan wonen als ze alleen maar in en rond hun huis bezig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ik het zou redden zonder een baan die voor inkomsten zorgt. Hoe spelen jullie dat allemaal klaar daar in dat verre buitenland? Heel veel groetjes voor jullie van Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo anita,
      Als je me je emailadres geeft,kan ik je een email sturen.
      Groetjes van linda

      Verwijderen
  6. Hai Linda ik lees graag je blog was het bij ons maar zover. We zijn net terug van 3 weekjes hongarije en wij zijn ook altijd druk bezig in en om het huis.Vervelen doen we ons er niet.Groetjes Mirian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja die Jan en Linda, èchte boeren zijn het geworden :-) En het is zo fijn zoals jullie daar leven! Ik zou graag, heel graag meer naar ons huisje in Hongarije willen gaan. Maar voorlopig is dat nog niet aan de orde en moeten we het van de vakanties hebben.. Maar ik weet dat jullie altijd bezig zijn met vanalles en nog wat. Ja en dieren kosten ook veel tijd. Of het nou om het verzorgen ervan gaat, of om het slachten ervan... Wat is toch heerlijk dat jullie het zo naar de zin hebben! Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij moeten ook nog een jaar of 10 wachten voor wij definitief naar Hongarije kunnen. Wij hebben in 2012 een stukje grond in Tiszaigar gekocht een 8 km van Tiszafured. We hebben kinderen die nog aan't studeren zijn en wanneer de man pensioen heeft kunnen wij vertrekken. Voorlopig is het nog alleen tijdens de vakanties. Leuk om de verschillende blogs mee te lezen over Hongarije en zo te horen dat er verschillende mensen zijn die deze stap gezet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit doet mij erg denken aan mijn oma die was ook altijd bezig met zelf groenten te kweken en zelf dieren te slachten. En daarom willen we binnen een aantal jaren ook Belgie verlaten en in Hongarije gaan wonen maar we zijn van plan om te pendelen tussen de twee landen. Omdat de kinderen hier nog naar school gaan moeten we nog een aantal jaren wachten. Maar wanneer de man pensioen heeft en de kinderen min of meer zelfstandig zijn kunnen we onze droom waarmaken.
    Nu genieten we van elke vakantie die we daar kunnen beleven. Een paar jaar geleden hebben we een stukje grond gekocht in Tiszaigar dicht bij Tiszafured. Maar in tussentijd volg ik de verschillende blogs over Hongarije.

    BeantwoordenVerwijderen