zondag 16 oktober 2011

Internet-date

Hongaarse Nederlanders, zo noem ik ze maar, de Nederlanders die een band hebben met Hongarije en er een vakantiehuis hebben of er zelfs permanent wonen.We leren er steeds meer kennen. Sommige via internet en sommige gewoon van tegenkomen in een restaurant of zelfs van de tv.
Als je een restaurant binnenloopt en er zitten Nederlanders te eten,heb je vaak meteen contact. Heel vreemd eigenlijk, want als ik in Nederland in een restaurant eet, praat ik zelden met de mensen die naast me zitten te eten. En in Hongarije gebeurt dat zeer regelmatig. Je hebt natuurlijk een gemeenschappelijke interesse: een huis in Hongarije. Want het zijn over het algemeen de huiseigenaren en niet de toeristen, die je aanspreken. Van het één komt het ander en zo kan het wel eens gebeuren dat je die dag erna al bent uitgenodigd om gezellig langs te komen en zo leren we  steeds meer mensen kennen waar we naar hartenlust kunnen doorwauwelen over onze grootste interesse: Hongarije en alles wat ermee te maken heeft. Het valt me namelijk op dat er maar weinig mensen zijn die geen huis daar hebben, die ons begrijpen. Ze denken op zijn minst dat er een flinke steek aan ons los is en eigenlijk hebben ze ook wel gelijk.

Maar ook leerden we mensen kennen via het tv programma 'ik Vertrek', G & L. Ik heb die uitzending minstens tien keer bekeken, precies wat wij graag wilden een huis daar en dan nog een huis en dan verhuren. Bij hen hebben we gelogeerd in hun vakantiehuis, toen we op jacht waren naar een huis en het bleek te klikken en zo zien we  nu, twee jaar later, G & L nog steeds wanneer we er zijn.

En dan natuurlijk sociale media. Via hyves M&M, T&C en weblogs K&P leerde ik ook van die Hongaarse Nederlanders kennen en dat was best apart, want die hebben we inmiddels ook ontmoet en dat voelde een beetje als een blind date. Iemand waar je veel mailtjes of krabbels mee uitwisselt, dan ineens ontmoeten in Hongarije. We konden echt uren en uren kletsen over wat er allemaal zo heerlijk is daar, het weer en hoe goedkoop het is (we blijven natuurlijk Nederlanders hè), de rust en de ruimte,waar we allemaal zo van houden. We hebben lekker pizza's gegeten en soms ondanks de regen, de hele middag/avond op het terras gezeten. Dat was heel erg leuk en we hebben hele gezellige middagen/avonden gehad. Dat had ik toch een paar jaar geleden  nooit gedacht, dat ik  internet-afspraakjes zou hebben in Hongarije.......

2 opmerkingen:

  1. En ik was erbij :-)
    We hadden op internet al veel gekletst over onze huisjes in Hongarije, we hadden veel raakvlakken.
    Maar toen we van de zomer elkaar voor het eerst ontmoetten was het even vreemd. Dit was dan de Linda waar ik zoooo gezellig mee kon kletsen. Nadat we elkaar even afgetast hadden, giechelden en kletsten we alsof we elkaar al járen kenden!
    We hebben een heel gezellige middag bij jullie gehad, met lekkere pizza's en een drankje. En wat ik genoten van jullie ganzen, wat een lieverds! Wat mij betreft was de internet-date geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, marti,jullie zijn de M&M's,hahaha.
    En ja,het was heel erg gezellig,de klik was er meteen in het echt ook,ik had niet anders verwacht hoor.Jan is pas nog in Tab geweest,das toch bij jullie in de buurt?Heel leuk plaatsje,zei hij,dus we kunnen wel eens een combi doen als we jullie kant opkomen. Ik ben het dus ook absoluut niet met de koningin eens: sociale media is niet slecht voor je sociale contacten,want anders had ik jullie allemaal nooit ontmoet....

    BeantwoordenVerwijderen