maandag 17 oktober 2011

De Lili's

Waarom noemen we ze nou 'de Lili's', zullen jullie misschien denken. Want eigenlijk heten ze gewoon Gijs en Katrien, terwijl we helemaal niet weten of het wel een jongetje en een meisje zijn,het is een gokje en een stille hoop, want het zou toch leuk zijn ooit een nestje jonge ganzen mee te maken. We zullen nog even geduld moeten hebben,want ik heb een beetje rondgelezen en het schijnt minimaal 3 jaar te duren voordat een gans kan gaan broeden en dan schijnt het nog bijna nooit te lukken met een nestje. Ongelooflijk eigenlijk,want hier in onze woonplaats hebben ze ze weggehaald omdat ze zo enorm in aantal groeiden,ieder voorjaar kwamen er weer een paar van die gangsters bij die de hele wijk hier terroriseerden, tot ons groot vermaak overigens. Een vriendin van mij durfde met haar stoere rottweiler niet eens erlangs te lopen tijdens de ochtendwandeling, ze vonden het beiden heel eng. De hele groep stak ook zo de weg over, auto's schoten op de rem,fietsers reden een straatje om, ze hadden letterlijk en figuurlijk overal schijt aan.

We noemen ze De Lili's, omdat K (en schijnbaar alle Hongaren) de ganzen zo roepen: 'Lililili' en verdomd,ze reageren er ook nog op. 'Liba' is het Hongaarse woord voor 'gans'.

Waar het idee ontstaan is om ganzen te nemen,ik weet het eigenlijk geeneens meer,maar K kon er twee kopen voor ons en zou er op passen wanneer wij er niet waren. Dus zo gezegd, zo gedaan.

De pluizebolletjes kwamen er en ze groeiden als kool.

En nu...nu lopen ze rond te blazen naar iedereen die het maar in zijn hersens wil halen om door het hek te stappen. Heel eerlijk gezegd hebben we qua bewaking meer aan de Lili's, dan aan de teckels.

Maar ze zijn zoooo leuk! Ze lopen als hondjes achter me aan en ik mis ze ook echt,kan niet wachten ze weer te zien,blikje mais gaat voorin de auto,zo dat ik ze meteen hun lievelingseten kan geven als ik door het hek stap...als ze me tenminste nog herkennen na 7 weken.....

Gijs en Katrien

1 opmerking: