zaterdag 9 maart 2019

Vroeger, toen er nog Intertoys was....

Intertoys is failliet. 
Ongetwijfeld weten jullie dat. Het beheerste het nieuws behoorlijk de laatste weken (tezamen met de echtscheiding van Wes en Yo).


En we gaan weer door met ons leven. Net als toen V&D failliet ging. 
Maar het is toch jammer. Toen mijn kinderen klein waren werd er met spanning uitgekeken naar ‘het’ speelgoedboek rond de sinterklaastijd. Het dikke Intertoys speelgoedboek met de mooie felle kleuren. Toen we nog gewoon zwarte pieten hadden zonder dat je je een racist voelde. Ik hees me in mijn pietenpak, schminkte mezelf zwart en ja hoor, óók de lippen knalrood en óók de ringen in mijn oren. Geweldig was het. Mijn eigen kinderen herkenden me niet.
Ook verkochten ze nog indianenpakken en cowboypakken zonder dat je een racistische uitstraling had als winkel. Het boek stond er vol mee. Leuk voor carnaval, maar ook leuk gewoon met verkleedpartijtjes, in de verkleedkist.
En ook was het geen ramp als er een meisje achter een fornuisje of een stofzuiger afgebeeld stond en een jongen met een stoere speelgoedboor of pistool. Genderneutraal, ook nooit van gehoord.
Ook daar stond het boek vol mee. 
Vol verwachting werd er geknipt en geplakt uit het boek en er werden verlanglijstjes gemaakt. 
Hoe gaan de kinderen van nu dat nu eigenlijk doen? Op hun ipad of iphone lijstjes maken? En dan in een WhatsAppje  doorsturen naar ‘sinterklaas en de regenboogpiet?

Geen winkel meer om lekker rond te hangen, het speelgoed te bekijken en stiekem eventjes uit te proberen.....bij het boodschappen doen even naar binnen om de kinderen te paaien.
Ik vind het jammer. Intertoys was een begrip.

En dan lees ik in de krant dat er dikke rijen voor de Intertoys staan omdat er opheffingsuitverkoop is. Nu wel! Eerst stonden er dikke rijen om de cadeaubonnen in te leveren en dit keer is het dringen om de laatste koopjes te bemachtigen.
En nóg klagen mensen dat het allemaal niet naar het zin is. Want niet op de gehele collectie is korting. Én het personeel is ook niet gezellig. Nee, raar he, die staan zometeen op straat. 

Het is leeg in de gemiddelde Nederlandse winkelstraten, de ene na de andere winkelketen verdwijnt en er komt niks voor terug.

Hier in Hongarije is het nog  niet zo ver. Internet is er wel, maar online aankopen worden hier nog nauwelijks gedaan. Veel winkels hebben geeneens een website of emailadres. Maar ook hier zal het gaan gebeuren. Maar we lopen hier achter, dus het zal nog wel wat jaartjes duren. Gelukkig maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten