zondag 8 oktober 2017

Postduif

Pinnen, ik herinner me nog heel goed dat het begon. En ik geef het eerlijk toe, ik ben niet zo van de nieuwigheidjes. Aan de andere kant.....hebben mijn kinderen groot gelijk als ze zeggen, nadat ik weer eens zit te klagen over al die veranderingen: ‘mam, anders hadden we nu nog post verstuurd met de postduif en kreeg je je salaris nog steeds in een loonzakje’. Tuurlijk, vaak zijn veranderingen een vooruitgang en als je eraan gewend bent ook heel prettig. Maar niet altijd. 

Ik weet nog dat ik voor het eerst geld uit de muur ging halen, ik had het heel lang uitgesteld en ging nog altijd geld opnemen bij de bank binnen aan het loket. Gewoon bij een mens van vlees en bloed. Maar ik besloot dat het toch uiteindelijk zou moeten  gebeuren, dus ik schraapte al mijn moed bij elkaar en  Ik duw mijn pasje in de gleuf en vervolgens....niks..... ik naar binnen, naar het mens van vlees en bloed achter de balie. Bleek dat ik de verkeerde gleuf had gebruikt. Het hele apparaat moest gesloopt worden en na een week kreeg ik mijn pasje terug en over de bewuste gleuf was een metalen plaatje geschroefd zodat het niet nog eens kon gebeuren. Ik was overigens niet de eerste die het overkomen was, dat als troost. Ik voelde me echt een vreselijk onnozel konijn. Bovendien vraag ik me nog altijd af of dat echt waar is, of dat het lieve mens van vlees en bloed het alleen maar zei om mij te troosten omdat ik me dood schaamde.

Inmiddels ben ik wel gewend aan pinnen, hier in Hongarije in de winkels pin ik ook altijd en geld opnemen doe ik bij de pinautomaat die hier in Hongarije aan de deur komt. Ja, dat is luxe he? Wij hebben een rijdend postkantoortje dat iedere werkdag tussen 11en 12 uur aan huis komt en eigenlijk kun je daar alles doen wat je op een postkantoor ook kunt doen.

Maar toen ik in Nederland was, liep ik toch weer tegen een ‘nieuwigheidje’ aan. Op de markt bij de visboer moest ik ineens mijn pasje niet door de gleuf halen, maar m gewoon tegen het apparaat aanhouden......huh? En toen ik mijn pincode wilde invoeren, was dat ook al niet nodig.Omdat ik zo onnozel stond te kijken, ging de visverkoopster me uitleggen hoe dat nou weer werkte. Ik was verrast! Kijk, dat was nou weer een nieuwigheidje wat heel handig is.Soms is een verandering toch wel een vooruitgang!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten