zondag 2 december 2018

Heimwee

Heimwee

Het blijft ons verbazen hoe hard alles gaat hier in Hongarije.
Tien jaar geleden gingen we op jacht naar een huis hier en bekeken we natuurlijk ook de winkels. Het was allemaal een flinke stap terug in de tijd. De eerste jaren tien we hier woonden lieten we regelmatig pakketten uit Nederland hierheen sturen. Heimweepakketten noemden we dat.
Vol met van alles wat hier niet te krijgen was.


Maar ook hier staat de tijd niet stil en Hongarije maakt grote stappen. Zo kunnen we nu van alles hier makkelijk kopen, wat eerst onmogelijk was.
Allerlei soorten sla, ook gesneden, appelmoes, hagelslag, pindakaas, diverse soorten kaas.....het is allemaal regelmatig te verkrijgen. En tot Janos zijn grote plezier kunnen we ook krenten/rozijnenbrood met spijs én Hollandse appeltaart gewoon in de supermarkt kopen.
En moest ik in het begin nog zelf boerenkool in mijn moestuin zaaien, zelfs de zaadjes moest ik uit Nederland laten komen want ook die kon je hier nergens kopen.
Sinds vorig jaar winter is dat altijd voorradig bij de Tesco. Al denk ik niet dat de gemiddelde Hongaar het wel eens eet, want al meerdere keren heb ik aan de kassiere verantwoording af moeten leggen. Vol verbazing houd ze de zak met de gestripte boerenkool omhoog (gesneden is nog te ambitieus, maar dat zal niet heel lang meer duren) 
Wat we dáár nu mee deden?
Ik uitleggen dat we dat koken in water en dan samen met de aardappelen en worst eten. Ongelovig kijkt ze me aan. Ik heb ook niet de illusie dat ze het zal gaan uitproberen, ik zie aan haar blik: stápelgek die lui!
Witlof is tegenwoordig ook wel te krijgen,maar helaas niet regelmatig. Soms enige weken ligt het uitgestald bij zowel Lidl als Tesco, om dan weer maandenlang nergens meer verkrijgbaar te zijn.
We hadden het al eens eerder geprobeerd, witlof zelf te zaaien. Nog nooit eerder was het gelukt maar dit jaar wel. Tot ons grote plezier. En het is heerlijk.
Volgend jaar gaan we meer zaaien.
De heimweepakketten worden dus steeds kleiner en zijn minder vaak nodig.

Als ze nu ook nog filet american, rookworst, drop en vla gaan verkopen hebben we niks meer uit Nederland nodig in het vervolg.

1 opmerking:

  1. Ik neem nog steeds Douwe Egberts Roodmerk mee naar Frankrijk, vindt die gewoon de lekkerste.

    BeantwoordenVerwijderen