dinsdag 13 oktober 2015

Vier jaar later

Het is alweer vijfenhalf jaar geleden dat we ons Hongaarse huisje kochten. De bedoeling was een vakantiehuisje, maar al snel waren we verknocht aan het huisje, de ruimte, de vrijheid en het land.
Alweer bijna vier jaar wonen we nu in ons 'vakantiehuisje' en het was een hele belevenis.
Ik had een idyllisch beeld van allemaal verschillende dieren die leuk vrij rondliepen, door elkaar met als einddoel toch wel de slacht. We hadden varkens, schapen, eenden, parelhoenders, ganzen en honden, de laatsten uiteraard als huisdier.
Na vier jaar sta ik met beide benen op de grond, alles door elkaar laten lopen lukt niet. De varkens hebben een paar keer los mogen lopen in de tuin, maar hoezeer ik het ze gunde, ze sloopten alles. En met alles bedoel ik letterlijk alles, niet alleen de tuin, maar ook de hekken en zelfs hele muren werden afgebroken. Dus na de slacht kwamen er geen nieuwe.




 De eenden mochten zwemmen in het zwembad en met kerst hebben we ze opgegeten, dat was een gek idee.



 Dat bleef ook bij die ene keer. De ganzen werden vermoord door een marter of iets dergelijks, we zullen het nooit precies weten, maar op een ochtend vond ik ze dood in het hok, de koppen waren meegenomen. Heb er nachtmerries van gehad. We verloren veel kippen en parelhoenders aan vossen, is uiteraard de natuur, maar het is heel triest om een kruiwagen met dode kippen op te ruimen. De schapen hebben we na drie jaar teruggegeven aan de schaapskudde waar ze uit kwamen, die sloopten ook alles, braken telkens uit en ik was als de dood dat ze de moestuinen van mijn buren zouden oppeuzelen. 



Het zou allemaal wel kunnen, maar dan moeten de dieren in hokken en dat was niet mijn bedoeling.



We houden het dus bij kippen en honden, die combinatie bevalt nog steeds uitstekend. Het aantal is gereduceerd tot zestien stuks en het zijn alleen maar sierkipjes,  ook nog leuk om naar te kijken en toch iedere dag een paar eitjes voor eigen gebruik. 
Ik kwam erachter dat ik een tuin toch wel heel leuk vind, dus ik ontwikkel langzaam aan wat groenere vingers.
We hebben wild zwijn geslacht, een hert en een fazant. We maakten zelf worsten en we rookten ham. 
Maar wat we hier vooral doen is genieten. Nog steeds iedere dag volop.
En binnenkort gaan we verhuizen. Maar daarover in mijn volgende blog meer.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Linda

    Leuk eindelijk weer blog van je. Vind ze zo heerlijk om te lezen. Hoop dat de volgende niet zo lang duurt want ben nu natuurlijk wel erg nieuwsgierig geworden na de laatste zinnen die je schreef. Een echte cliffhanger.

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie alweer 4 jaar in Hongarije, wij deze maand 5 jaar in Zweden. Met dezelfde conclusie. We willen hier niet meer weg. Ben heel benieuwd naar het vervolg van je verhaal. Groeten, Annet

    BeantwoordenVerwijderen