maandag 15 oktober 2012

Stal-arrest

We hebben een kip die, misschien wel vanwege het prachtige najaarsweer, ineens op het idee kwam om nog even gauw een paar eitjes uit te broeden. Ik vroeg me wel af of het geen kwaad kon, zo laat nog, maar ja, we hebben de natuur maar haar gang laten gaan. Resultaat: 4 mooie kuikens die het goed deden.



Op een ochtend kwam ik de stal in en het is dan een vreemde gewaarwording als er ineens een kuiken weg is. Meteen Jan geroepen en met zijn tweeën overal gekeken, onder de kast die er staat en in alle hoeken en gaten. De enige mogelijkheid was dat het arme beest in het varkenshok terecht is gekomen, er zat een kiertje aan de zijkant en dat was echt de enige verklaring. Kiertje dichtgemaakt, niks aan te doen. Hoe gek het ook klinkt, we hebben inmiddels zoveel kuikens gehad die het niet haalden, dat het toch een soort van gewenning geeft.

Een paar dagen later miste Jan ineens weer een kuiken en weer was het in de stal gebeurd. Ik weer gekeken, hoe is het mogelijk, we hebben rond het gehele varkenshok gaas gespannen, want zo'n kuikentje kan werkelijk door een ienimini gaatje kruipen. Onder de deur was een klein kiertje, het zou in theorie kunnen dat.......met een plank dichtgemaakt. Toen waren er nog twee.

Van de week liet ik moeder kip met haar twee kuikens smorgens naar buiten, meestal rond 7 uur. Ik laat de ganzen en de schapen nog even binnen, tot een uurtje of half 10, zodat de kippen ongestoord rond kunnen lopen, vooral nu met de kuikens erbij. De ganzen en de schapen kunnen nog wel eens lelijk tegen ze doen. ja, tegen die kleine pluizebolletjes durven ze wel hoor, de helden.

Dus om half 10 liep ik buiten en wat zie ik....nog maar één kuikentje! Echt overal gezocht, elk hoekje en gaatje, met angst en beven naar het zwembad bij danny gelopen,maar nee, ook daar dreef (godzijdank) geen geel pluizebolletje in. nergens te vinden.
We prakkiseerden ons gek, wat kan het geweest zijn? Een marter, een roofvogel, een rat of zelfs misschien een slang? Dit was echt buiten gebeurd, kon dit keer niet de varkens de schuld geven. Ik baalde ontzettend.

En gisteravond loop ik de stal in en tot mijn stomme verbazing, alsof er niks aan de hand was, zit het pluizebolletje weer gewoon bij mama kip, of ze nooit weggeweest is. Snappen jullie het, snap ik het? Twee volle dagen en een hele nacht weggeweest.En in ieder geval buiten, niet binnen. Hoe is het mogelijk en wat een geluk dat het zulk zacht weer is. Maar wat zou je dan graag even de dierentaal spreken he? Wáár heb je uitgehangen?Waar ben je geweest? Waar ben je blijven overnachten en met wie? En hoe haal je het in je hoofd om zonder telefoontje zomaar een nacht weg te blijven? Wat denk je wel niet? Ik zeg stal-arrest! Minstens een week!



4 opmerkingen:

  1. CSI-Hongarije moet aan slag. Wel een heel mooi verhaal. Alleen triest van de eerste 2.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een echt eigenwijs kuiken :-) En je vertelt het ook zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Linda,
    Dit is wel een heel bijdehand kuikentje geen uilskuiken.
    Maar waar zijn die andere nou gebleven?
    Misschien heeft Pepsi met ze gespeeld,en buckler pikt alleen eieren.
    Of toch de varkens!!!!
    Het blijft een raadsel.
    gr de bakfietsmoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto Lin! Die ruif wil ik ook wel! ziet er super gaaf uit!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen