dinsdag 1 november 2011

Allerheiligen/Mindenszentek

Vandaag is het een nationale feestdag in Hongarije. Iedereen heeft vrij, de winkels zijn dicht en het is Allerheiligen, ik ben niet katholiek, dus ik had er nog nooit van gehoord. Wel de verhalen van hoe mooi dat is en hoe belangrijk voor de Hongaren.
Ze gaan het graf van overleden familieleden bezoeken en steken kaarsjes aan en leggen bloemen.
Nu hebben wij uitzicht op een kerkhofje, dus we hoorden al van veel mensen dat wij een prachtig uitzicht tijdens Allerheiligen zouden hebben.
We waren heel benieuwd. De eerste confrontatie was, dat we gisteren boodschappen wilden gaan doen en geen geld bij de bank konden krijgen,ivm Allerheiligen was ie de dag ervoor ook maar vast gesloten. Nooit aan gedacht, maar goed, ook geen wereldramp natuurlijk.
Verder bekeken we met belangstelling de Hongaren, die als bezige bijtjes rondom de kerkhoven vertoefden, bewapend met bloemen en kaarsjes, bezems en emmers, er wordt uitgebreid schoongemaakt en het was een af en aan met auto's. Al twee dagen geleden riep mannetje: 'Kom eens kijken'....wat een geweldig mooi gezicht was het, het uitzicht in de stikdonkere avond op het kerkhof, vol met rode lampjes en kaarsjes. Helaas kon ik er geen foto van maken om jullie een indruk te geven.
Gisteren ben ik dus tegen de schemer even gaan proberen, dit is het beste resultaat wat ik krijgen kon,maar het geeft een idee.
allerheiligen
Voor de Hongaren dus een feestdag, voor ons een gewone dag, geen klusjes, lekker lui dagje.....

4 opmerkingen:

  1. Prachtig, ik had wel gedacht dat het zo mooi zou zijn! Wij gaan vanavond ook bij ons kijken.
    Lekkere vrije dag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het heeft wel wat vind ik. Al die rode lichtjes.
    En die hongaren maar van het ene kerkhof naar het andere rijden en alles mooi maken. Hier in het dorp ook.Ze zijn zelfs uit Boedapest gekomen om bloemen en kaarsjes aan te steken.
    Het ene graf nog mooier dan het andere. Vanmiddag gaan we met Bea en familie een kaarsje branden bij haar vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 1 november is Allerheiligen, daarmee worden alle Heiligen herdacht, en 2 november is Allerzielen dan worden alle overledenen herdacht. Maar wat een mooi gezicht die lampjes op het kerkhof!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja marian,dat wist ik wel,maar iedereen gaat vandaag naar het graf,tenminste,dat begrijp ik van iedereen en de kaarsjes branden al 3 dagen,volgens mij loopt het allemaal een beetje door elkaar???
    maar wij klagen niet hoor,het uitzicht is prachtig inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen