zaterdag 22 oktober 2011

Heimwee en zo....

Het is zover. iedere keer weer een heel gedoe,die auto inpakken, het is iedere keer weer een vraag waar alles vandaan komt en hoe is het mogelijk dat we nog steeds een volle bak hebben???
Maar het meeste wat ik mee wilde nemen zit erin, de kattenstaarten die ik eindelijk heb gekocht, nog wat leuke dingetjes om de boel op te fleuren,die Jan natuurlijk onzinnig vindt,maar ik van levensbelang. Iedere keer zie ik hem denken: 'moet dat nou ècht mee??',maar zowaar,zonder te mopperen zoekt ie dan toch weer een plekje. leuk schapenvachtje voor op de bank,wit weliswaar(ik geef m een half uur met die teckels) maar die wilde ik al zo lang, dus die gaat nu ook mee.

Wat kunstplantjes van de Ikea, met het excuus dat we er ook vaak niet zijn,dus dat dan de planten doodgaan,maar eerlijk gezegd maakt dat niks uit,want zoals de meesten van jullie onderhand wel weten: ik kan een cactus nog een gruwelijke uitdrogings-dood laten sterven. En gewoon als ik erbij ben hoor. Dat die Teckels het nog zo goed doen hè, er zijn vast mensen die zich dat afvragen.

 Dan nog kleding die we van iedereen krijgen voor de dorpsbewoners en ook heel erg leuk: twee grote tassen vol met splinternieuwe voetbalkleding, voor de dorpsvoetbalclub, gekregen van mijn schoonvader die dat weer via-via gescoord heeft. Ik denk dat ze daar heel erg blij mee zullen zijn daar.
En dan natuurlijk boodschappen,voor ons voor de eerste dagen,zodat ik niet meteen alweer na die lange reis een rit hoef te maken van 45 kilometer om boodschappen te doen, maar ook wat dingen voor Nederlandse Hongaren, waar ze ernstige  behoefte aan hebben en die in Hongarije niet of nauwelijks te krijgen zijn,zoals bijvoorbeeld 5 kilo witlof, calvé mayonaise en blikjes crab.

Ik heb me zelf af zitten vragen of ik daar ontwenningsverschijnselen van zou krijgen als ik dat een aantal maanden niet zou kunnen eten,maar het antwoord is: nee, dat lijkt me heel sterk. Maar goed,zo heeft ieder natuurlijk zo zijn dingen, ik hoor vaak verhalen over het missen van de Holandse dingen zoals zoute haring met uitjes, drop, hagelslag, pindakaas en ik hoorde pas zelfs iemand die niet in Hongarije wilde wonen omdat ze de Hema en de Appie Heijn zo zou gaan missen. Maar ik denk dan bij mezelf: als je dát gaat missen,dat moet je lekker in Nederland blijven, want dan ben je ongeschikt als Nederlandse Hongaar. De kinderen en kleinkinderen en je familie,ja, dáár kan ik inkomen,uiteraard mis je die, maar heimwee naar een winkel,nee,te gek voor woorden. En ik weet heus hoe heimwee voelt, heb er vroeger veel last van gehad, maar ben er helemaal overheen gegroeid, gelukkig, want het is een vreselijk gevoel.

 Nou ja,we slepen dus van alles mee en de auto is weer klaar voor de start, compleet met winterbanden en sneeuwkettingen in de auto. Want ja, je weet het niet he, zekerheid voor alles. Mijn volgende blogje komt dus vanuit mijn Hongaarse huisje!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Wij slepen ook elke keer van alles mee. Maar geen witlof . Dat heb ik hier al eens gezien bij de Lidl.Ik koop gewoon diepvriesgroente . En smaakt ook goed. Hagelslag dat neem ik mee voor Cor maar verder ja voor de eerste dagen .dan moet je niet gelijk naar de winkel.En ontwenningsverschijnselen omdat ik geen calve mayonaise heb. Nou nee. En Appie en Hema missen. ook niet Hier heb je ook grote winkels. Maar om nu voorgoed hier heen te gaan nee dat kan ik niet. Wij zitten net buiten het dorp en je ziet niemand. Dus in de wintermaanden is het wel erg eenzaam hier. We zijn omringd door wijnkelders .Maar een paar maanden ja dat wel. Maar nu leeft mijn moeder nog en daar ga ik normaal 2 keer in de week naar toe.Eventjes kletsen. Dus 2 a 3 maanden komt nog wel.
    Heimwee ken ik niet, maar ik zou me eenzaam gaan voelen hier. Zo dat was een lange reaktie.
    En ik hoop dat je de sneeuwkettingen niet nodig hebt. Bij ons liggen ze thuis. Groetjes uit een zonnig Kisapáti

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij kopen ook diepvriesgroente in hongarije,bevalt ons ook prima,lekker makkelijk en nog gezond ook,schijnt het,haha.
    hou het mooie weer nog even vast voor ond....;-)
    groetjes van lin

    BeantwoordenVerwijderen