dinsdag 4 maart 2014

Bambi

Of we ook eens een hert wilden proberen?
Nog nooit gegeten, dus ja, dat wilden we wel. Dus zo gebeurde het dat er een hert afgeleverd werd van de week, gelukkig zonder hoofd, want eerlijk gezegd was ik niet meer zo stoer toen ik hoorde dat de jager onderweg was met zijn vangst. Een wild zwijn, daar ben ik nou wel een beetje aan gewend, maar zo'n lief hertje is weer een ander verhaal. Ik zeg dus tegen mezelf dat er teveel herten zijn en dat dat het nodig is er een bepaald aantal te schieten, omdat anders de herten de oogst van de boeren vernietigen. Waaronder ons maisveld. En dat ie een mooi leven heeft gehad, zo vrij in het bos, beter dan een zielige kip die ik in Nederland at, blablabla, maar echt fijn voelt het niet.

Het was een hele klus, de mannen doen het grove werk en ik mag alles kleinsnijden, in zakjes doen en invriezen, zo zijn de rollen verdeeld.

De kippen staan om ons heen, slachten is feest voor ze en ook de honden vieren mee.

Gisteren pörkölt (hongaarse stoofpot) gemaakt van hert en eerlijk is eerlijk. De lekkerste pörkölt die ik ooit gegeten heb.
Sorry Bambi. Maar ik ben er nog niet aan toe om vegetariër te worden.

2 opmerkingen:

  1. wat een leuk verhaal en wat een leuke foto's!
    Blijft lastig als je het dier gezien hebt en zo mooi vindt......maar alles beter dan de massale ophokdiertjes. Heb ooit rendier stoofpot gegeten, was ook zalig. Groetjes, Katinka

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn zwager is een jager (ha ha, dat rijmt;-)) en ooit in een ver verleden at ik alles wat er opgediend werd. Haas, eend, hert. Bij het oppeuzelen kwamen we dan het lood nog tegen op ons bord.
    Nu griezel ik ervan, ik eet al heel lang geen vlees meer. Maar het zou heel goed zijn als alle vleesetende mensen, al is het maar één keer, zelf hun vlees zouden doden en slachten. Dat maakt bewust van wat er je mond in gaat en wat je denkt nodig te hebben in je voedselpakket!
    Ik vind het dan ook erg te waarderen dat je hierover blogt en laat zien hoe dat gaat. Fijne bijkomstigheid voor jullie is dat het goed smaakte! Als je dieren met liefde dood, kun je het met liefde opeten!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen