vrijdag 25 november 2011

Laatste dagje

Aan alles komt helaas een eind. De laatste dag in het heerlijke Hongaarse land en ons geweldige huis is aangebroken.

Gisteren heeft K de keuken gewit.



Daarna nog samen met J wat lampen buiten opgehangen. Dat is iets wat de Hongaren overigens heel erg raar vinden: buitenverlichting. Daar doen ze niet aan, zonde van het geld. Toch is het geen overbodige luxe hoor, want de straatverlichting is ook al niet 't 'je van het' en iedereen doet om 5 uur de luiken dicht, dus je hebt ook geen uitstraling van verlichting naar buiten toe, het is werkelijk aardedonker overal. En als je dan 'savonds thuiskomt, is het erg prettig om de keukendeur te bereiken zonder dat je je nek breekt halverwege. ik vind het bovendien een fijn en veilig gevoel, een beetje licht, dus ik wilde meer verlichting en na lang te zeuren, heb ik die ook gekregen. Bij de stal is een lamp gekomen en bij de deur.


In het begin, toen we één lampje buiten opgehangen hadden, kwamen verschillende Hongaren ons 'waarschuwen' dat we 'snachts een lamp hadden branden. Toen wij duidelijk maakten dat dat ook de bedoeling was, liepen ze hoofdschuddend weg. Wel uitgelegd dat het spaarlampen zijn, dus dat verzachtte nog een beetje.

Nou gaan we nog even genieten van het laatste dagje, morgenochtend vertrekken we weer richting Nederland. Hopelijk snel weer terug.....

9 opmerkingen:

  1. Hoi Hongaars boerinnetje, leuk dat je mijn weblog leest en nu ga ik natuurlijk ook het jouwe lezen! Zitten jullie bij ons in de buurt? kom dan gerust een keertje langs als je weer in het land bent!
    Marijke en Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat ziet er gezellig uit allemaal.
    Ja van die dingen als buitenverlichting of een mooie tuin met zo maar ornamenten of gezellige dingen erin vind men maar vreemd.
    hoezo wij nederlanders zijn zuinig.
    Ook al kost het niets blijven ze het nog vreemd vinden.
    gelukkig is er bij ons een verandering aan de gang
    wij hebben zelfs met kerst kerstverlichting in het dorp.
    Overwinteren jullie in nederland????
    Of moet ik zeggen is dit jullie zomerhuis????
    alvast een goede terugreis ben nieuwsgierig wanneer jullie weer terug komen.
    groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey boerinnetje,
    Leuk boerderijtje!
    Geniet van je laatste dagje en ik kom snel bij je terug!
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is jouw keuken gezellig geworden. Heb je daar nu een andere tafel staan??? En buiten wat licht in die duisternis daar . Goed hoor .hebben wij ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook een buitenlamp maar je kan natuurlijk ook gewoon een zaklantaarn meenemen als je 's avonds weggaat.

    Goeie reis morgen! We moeten echt binnenkort eens wat afspreken want je bent weer onderweg naar H. voordat ik er erg in heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Tineke: die zaklamp kun je evengoed niet missen,ook al heb je lampen hangen,je hebt geen idee hoe aardedonker het hier is.
    En ja, we moeten zeker niet te lang wachten,want het kon allemaal wel eens sneller gaan dan gedacht.;-)
    Als ik thuis ben,prikken we meteen een datum,oké?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Truus: we hebben de tafel uit de keuken in de woonkamer gezet. Hij was een beetje erg groot in de keuken. En er lag altijd een kleed overheen,dus je zag ook niet hoe mooi hij was. Nu staat ie te pronken in de woonkamer,veel beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik was even in de grote stad, vandaar weinig reacties, maar ik ben er weer. Hele goede reis en tot snel weer in H?
    Hier vinden ze het ook raar dat wij buitenlampen hebben. Ze zijn ook nooit weg 's avonds, dus ze komen ook nooit met donker thuis....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. he Linda, wat heb je toch een gezellige keuken, echt mijn smaak.... ik wou dat wij ook al zo ver waren...

    BeantwoordenVerwijderen