donderdag 6 september 2018

de hoed

De Hoed

Ja dat was wat. Kind gaat trouwen, heerlijk voor het stel en we leefden ondanks de afstand, heel erg mee. Nog anderhalf jaar te gaan, dus tijd genoeg om een geschikte outfit te kopen, na te denken over de speech die ik wilde gaan houden en.....af te vallen. Dat laatste was de grootste hobbel en hield natuurlijk weer verband met het eerste pijnpunt: geschikte outfit. Want wat is geschikt he, daar kun je van mening over verschillen.


Het gejammer onder de mannelijke familieleden begon en die zijn ruim vertegenwoordigd want ik ben behalve mijn lieftallige echtgenoot ook nog in het gelukkige bezit van drie prachtzonen en een pleegzoon. Dat de gom in een pak zou gaan was natuurlijk geen verrassing.
‘Moet ik in een pak?’ ....de oudste. Nog nooit van zijn leven een pantalon aangehad, ook geen overhemd trouwens. Laat staan een pak.
Ja dat moest natuurlijk. En ook pa moest eraan geloven, twee keer in zijn leven een pak aangehad, toen hij zelf de gom was en met de begrafenis van zijn vader.
En het onderlinge overleg was begonnen. Er werd wat afgebeld, gemaild en gechat met maar één vraag....’wat trek jij aan?’
De moeder van de bruid en ik fantaseerden over jurken en hoedjes. Zij had er wel zin in, een hoed. ‘Oké, als jij het doet, doe ik het ook’, beloofde ik. Eerlijk gezegd dacht ik toch dat ze het niet zou doen.

De bruiloft naderde en de foto’s werden meegestuurd met de chatberichten en emails. ‘Jurk gekocht’....’pak gekocht’ en...’hoedje gekocht’....

Ik moest dus op zoek naar een jurk waar je ook een hoed bij kan dragen.  
Dus met mijn Hongaars/Nederlandse vriendinnen de stad in, gezellig met de trein, tetterend op terrasjes en kledingwinkels binnenvallend, allemaal aan het passen, wat een lol.

Nou moet ik zeggen dat Hongaren uitblinken in truttigheid hoor, dus de echte bruidsmoederwinkels (jazeker, die bestaan echt) vielen al snel af. Vreselijk en het paste allemaal zo niet bij mij. Ik die altijd in een joggingbroek en oud T-shirt loop. 
Maar we vonden een schattig boetiekje waar een heel leuke Hongaarse mevrouw  linnen kleding verkoopt. Ik kon zelfs kiezen uit twee leuke jurken die allebei leuk stonden en geschikt waren. Helemaal blij keerde ik terug naar huis. 
Shoppen voor een hoed en een tas deed ik op internet, ideaal.
Schoenen was ook wel een dingetje, want op hakken kan ik echt geen stap zetten, dus dat was nog wel een zoektocht. Maar ik was er klaar voor, in het geel/rood uitgedost, klaar voor de bruiloft van het jaar....

1 opmerking: